Wat zijn de beste SEO-tools?
Hoe zorg je ervoor dat jouw website zichtbaar wordt wanneer iemand gebruik maakt van een zoekmachine? Daarvoor zijn verschillende technieken, ofwel SEO tools. Voordat we dieper ingaan op die technieken eerst een korte uitleg over wat SEO eigenlijk inhoudt.
Wat is SEO?
Search engine optimization, afgekort SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Dit omvat alle processen die ervoor zorgen dat een website organisch vindbaar is, dat wil zeggen zonder dat ervoor betaald wordt. Men gebruikt dit om een bepaalde doelgroep te bereiken met behulp van zoekmachines. Door een website met behulp van bepaalde SEO tools te optimaliseren, zal de kwaliteit van die website omhoog gaan, zodat deze in een zoekmachine zoals Google, Yahoo en Bing hoger onder resultaten wordt weergegeven. Hierdoor is er een grotere kans dat deze website wordt aangeklikt en onder de aandacht komt.
SEO-tools
Allereerst is het belangrijk om stil te staan bij het feit dat de volgende tools niet direct resultaat bieden. De kwaliteit van een website is belangrijk en de formule voor deze kwaliteit wordt niet kant en klaar gepresenteerd. De meeste SEO tools die gebruikt worden zijn slecht een gooi in de richting van wat we verwachten dat zoekmachines gebruiken om websites te rangschikken. Gebaseerd hierop zijn er verschillende aandachtspunten die ervoor zorgen dat de kwaliteit van je website omhoog gaat, en daarmee je plek in de ranglijst. Door belangrijke zoekwoorden te gebruiken in de content van de website kan een zoekmachine de zoekwoorden matchen met de website. Het is wel van belang dat de content op de website relevant is voor de lezer en niet slechts is overladen met zoekwoorden, want als mensen er niets van snappen en snel weer weg klikken daalt de kwaliteit van je website. Door het gebruik van linkbuilding, waarbij andere pagina’s verwijzen naar jouw website, kan de kwaliteit van je website stijgen, mits relevant uiteraard. De algehele structuur van de website wordt beoordeeld door crawlers, robots die een website scannen en proberen te begrijpen. Zorg er daarom voor dat de metadata in verwijs links op zoekmachines duidelijk georganiseerd is met een titel, beschrijving en eventuele interne links.